Google shopping kosten en ads instellen

Google shopping kosten en ads instellenGoogle shopping kosten en ads instellen. In dit artikel leg ik uit hoe je optimaal profiteert van de voordelen die Google shopping biedt. Te beginnen met het maken en uploaden van goede feed. En met een goede feed is het halve werk al gedaan. Daarna volgen tips om de Google shopping kosten te verlagen en het rendement te verhogen.

Voordelen Google shopping advertenties

Google shopping advertenties zijn anders dan de andere advertentievarianten in Google Ads. Bij video-, display- en zoekcampagnes stel je zelf een advertentie samen uit tekst en soms beeld of video. Een Google shopping campagne genereert de advertenties helemaal zelf op basis van door de adverteerder aangeleverd informatie over de producten. Deze eigenschap geeft Google shopping ads een aantal voordelen (gebaseerd op de informatie van Google):

  • Google shopping advertenties halen vaak een betere doorklikratio (clickthrough rate, CTR) dan tekstadvertenties op dezelfde pagina
  • op de zoekresultatenpagina (Search Engine Result Page, SERP) worden Google shopping advertenties weergegeven worden naast andere advertenties. Je bent dan beter zichtbaar op de SERP.
  • Google shopping bekijkt de hele productvoorraad en maakt zelf relevante advertenties om te tonen bij relevante zoekopdrachten
  • in Google shopping zijn de resultaten, zoals kliks, conversies en kosten per klik per product te bekijken
  • via Google shopping ads komen leads binnen die lager in de marketingfunnel zitten, waardoor de kans op conversie groter is

Hieronder een aantal voorbeelden waarin de Google Shopping advertenties rood omkaderd zijn:

Google shopping advertenties naast zoekresultaten weergegeven

Google shopping ads naast de zoekresultaten – Google shopping kosten en ads instellen

Google shopping ads boven zoekresultaten weergegeven

Zoekresultaten met Google shopping ads boven – Google shopping kosten en ads instellen

Google geeft de shopping advertenties zowel boven, als naast de zoekresultaten weer. Op mobiel verschijnen ze vaak tussen de zoekresultaten als een ‘band’. Die lijkt op de rij die bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven op een laptop.

De hogere CTR en conversie van Google shopping advertenties komt overigens niet zozeer door hun vorm of plaats. Google shopping ads richten zich op Google gebruikers lager in marketingfunnel. Dat betekent dat deze bezoekers al verder zijn in hun customer journey dan de groep die wordt bereikt met met video-, display- en zoekcampagnes. Google gebruikers die een shopping advertentie zien zijn vaak meer ‘klaar om te kopen’. Waardoor ze eerder klikken en vaker converteren.

Google shopping feed maken

Google shopping maakt zelf relevante advertenties op basis van de productvoorraad. Daarvoor heeft Google wel productgegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan productnaam, merk, omschrijving, prijs en beschikbaarheid. Er zijn drie manieren om die gegevens aan te leveren:

  • via Google Merchant Center bij Google Shopping
  • via een of meerdere Services voor prijsvergelijking (Comparison Shopping Services, CSS’en)
  • een combinatie van beide opties

Voor een webshop of -site die rechtstreeks informatie wil aanleveren bij Google shopping is een Merchant Center-account noodzakelijk. Services voor prijsvergelijking (CSS’en) kopen Google Shopping ads in namens webshops- en sites. Voorbeelden van een CSS is vergelijk.nl. Onderaan de Google shopping advertentie is aangegeven van welk CSS de advertentie afkomstig is. Vaak is dat Google Shopping, maar soms ook een andere partij.

Voorbeelden Google shopping ads met verschillende CSS'en (services voor prijsvergelijking)

Resultaten Google Shopping verschillende CSS’en – Google shopping kosten en ads instellen

Om een Google Shopping feed te maken zijn een aantal basisgegevens nodig. Deze gegevens worden gebruikt in advertenties en daarmee getoond aan klanten. Zorg dat de aangeleverde gegevens voor de Google shopping feed voldoen aan alle kwaliteitseisen van zowel Google als je eigen communicatie naar klanten. Ieder gegeven bestaat uit een kenmerk en een waarde die op een specifieke manier zijn ingedeeld. Dit zodat ze kunnen worden ingelezen in het systeem van Google Shopping. Google biedt een lijst met de benodigde indeling van gegevens.

Adverteren in Google shopping via een CSS

Als een webshop of -site adverteert via een CSS, dan maakt die CSS een account aan bij Google Merchant Center voor die verkoper. Het is mogelijk gelijktijdig via meerdere CSS’en en/of via een CSS en Google Shopping data aan te leveren om te adverteren. Google streeft ernaar advertenties voor hetzelfde product van dezelfde verkoper niet dubbel weer te geven. Ook kan een adverteerder niet tegen zichzelf opbieden in de veiling. Lees de uitgebreide informatie van Google over het adverteren in Google shopping via CSS’en.

Google shopping feed example

Een feed zorgt voor aanlevering van de gegevens aan Google shopping. Deel minimaal een keer in 30 dagen een volledige Google shopping feed met Google. Zo zorg je dat de advertenties zichtbaar blijven. De maximale frequentie voor het delen van (aanvullingen op) de Google shopping feed is 4 keer per dag. De feed kan op verschillende manieren worden aangeleverd:

  • via Google spreadsheets (in combinatie met een add-on)
  • door uploaden van een tekstbestand (.txt) gescheiden door tabs
  • met behulp van een Google shopping API of XML (RSS 2.0 of Atom 1.0)

Het gebruik van een Google shopping API vraagt om specialistische kennis en is vooral geschikt voor grotere webshops en/of shops die veel wijzigingen hebben. De opties via Google spreadsheets en een tekstbestand zijn eenvoudiger maar vragen wel iedere keer aandacht. Deze opties zijn daarom geschikter voor kleinere webshops en/of shops met weinig wijzigingen.

Voorbeelden Google shopping feed

Hieronder is een voorbeeld opgenomen van een Google shopping feed tekstbestand gescheiden door tabs. Merk op dat de namen in de eerste rij overeenkomen met de eerste kolom (kenmerk) van de lijst met de benodigde gegevensindeling. In het voorbeeld bevat bovenste nog niet alle benodigde en optionele kenmerken. Die kunnen steeds via een tab rechts van het laatste kenmerk worden toegevoegd. Bekijk ook het uitgebreide voorbeeld van Google.

Voorbeeld Google Shopping feed als tekstformat gescheiden door tabs

Google shopping feed example tekstbestand  – Google shopping kosten en ads instellen

Een andere manier om gegevens voor Google shopping te delen is toevoegen via een Google-spreadsheet. Met behulp van het sjabloon en de add-on. Om toegang te krijgen tot het sjabloon en de add-on, moet de Google spreadsheets-feed eerst worden geregistreerd in Google Merchant Center. Gebruik vervolgens het sjabloon zoals hieronder om de informatie te delen. De eerste rij, en daarmee de indeling van het sjabloon, lijkt op die van het tekstbestand gescheiden door tabs.

Voorbeeld Google Shopping spreadsheet-feed

Google shopping feed example spreadsheet – Google shopping kosten en ads instellen

Bij de tot nu toe genoemde methoden moet de verkoper (website of webshop) een actie ondernemen om de gegevens aan te leveren. Bij een websitecrawl haalt Google shopping de gegevens rechtstreeks van de site. Ook wijzigingen worden zo automatisch geactualiseerd in Google Shopping. Voorwaarde is dat de gegevens op de website gestructureerd zijn.

Tot slot bieden sommige CSS’en verkopers een eigen interface om hun campagnes te beheren. Zij zorgen vervolgens dat de data worden omgezet in een Google shopping feed.

Google shopping feed uploaden

Volg deze stappen voor het uploaden van een Google shopping feed:

  1. maak een primaire Google shopping feed aan
  2. kies een van de beschreven methoden om de informatie aan te leveren
    • zet de content API of XML in
    • vraag Google de website crawlen
    • laat een tekstbestand op je site gepland ophalen
    • deel gegevens via Google spreadsheets en de add-on
    • gebruik (S)FTP om een een teksbestand of Google spreadsheet te uploaden
    • upload een teksbestand of Google spreadsheet direct via het Merchant Center
  3. zorg dat minimaal een keer per 30 dagen een nieuwe productfeed beschikbaar is

Het is aan te raden de gegevens op dezelfde momenten te delen / te uploaden als wanneer de site wordt ververst. Op deze manier voorkom je verschillen in informatie, teleurgestelde klanten én opschorting van advertenties door Google. Wil je zo actueel mogelijke informatie leveren? Bij het gebruik van een API of websitecrawl wordt de informatie op Google Shopping automatisch aangepast.

Google shopping ads instellen

Het maken en updaten van een Google shopping feed vraagt tijd en kennis. Eenmaal klaar is er wel een groot voordeel: Google shopping ads worden helemaal automatisch gemaakt. En afgestemd op ingevulde zoektermen en achtergrond van de gebruikers. In Google ads is precies terug te vinden op welke zoektermen advertenties getoond zijn. En tot welke CTR en CPC dat heeft geleid. Zie het voorbeeld hieronder:

Google shopping ads overzicht zoektermen

Google shopping ads overzicht zoektermen en resultaten – Google shopping kosten en ads instellen

Het is bij Google shopping advertenties niet mogelijk zelf zoekwoorden te bepalen. De uitsluitingszoekwoorden kun je wel zelf bepalen. Wanneer in de lijst ongewenste zoektermen voorkomen, kunnen die worden opgenomen als uitsluitingszoekwoord. De Google shopping advertentie wordt dan niet meer op die zoekterm getoond. Ook is het net als bij andere campagnes mogelijk specifieke doelgroepen te targeten en/of remarketing toe te passen.

Google shopping kosten instellen

De kosten van Google shopping zijn goed beheersbaar. Net als bij video-, display- en zoekcampagnes kan per campagne een maximaal budget worden ingesteld. Ook is het mogelijk per campagne of advertentiegroep een max cpc bod in te stellen en de biedstrategie aan te passen. Dus spookt ‘kosten Google shopping’ door je hoofd, dan is dat niet nodig. De Google shopping kosten zijn op dezelfde manier te beheersen als bij andere Google shopping campagnes. Ook Google shopping kosten verlagen gaat op dezelfde wijze als bij andere Google Ads campagnes.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.