Verkopen via online marktplaatsen. De voor- en nadelen

Wel of niet verkopen via een online marktplaats? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van het doel dat je site en/of webshop nastreeft. Verkopen op een online marktplaats betekent verkopen op een platform van een derde partij. De voor- en nadelen staan hieronder voor je op een rij.

Bekende voorbeelden van online platformen en marktplaatsen zijn Ebay, Bol.com, Airbnb en Marktplaats. Ook zijn er duizenden kleinere marktplaatsen, gericht op specifieke doelgroepen. Ook Google heeft een eigen online marktplaats: Google Shopping. Daarop kunnen ook andere partijen verkopen. Zoals Vergelijk in de afbeelding hieronder.

Voorbeelden Google shopping ads met verschillende CSS'en (services voor prijsvergelijking)
Online Marktplaats van Google: Google shopping

Voordelen verkopen via online marktplaats

Een bestaand platform heeft al gebruikers en bovendien is het in de praktijk getest. De ‘kinderziektes’ zijn eruit. Het is een ‘rijdende trein’ waar je bij aan kunt haken. Dit geeft de volgende voordelen:

  • snel starten
  • direct groot bereik
  • weinig investeringen
  • geen verkopen, geen kosten
  • relatief weinig kennis van online marketing nodig
  • profiteren van de reputatie die de marktplaats heeft opgebouwd
Snelle stijging van bereik en verkopen via Online Marktplaatsen
Snelle stijging van bereik en verkopen via online marktplaatsen

Nadelen verkopen via online marktplaatsen

Dat je op een ‘rijdende trein’ springt, brengt ook nadelen met zich mee. Het platform bepaalt de richting van de trein. De focus ligt op het product. De aanbieder komt pas in beeld als de bezoeker een keuze heeft gemaakt. Weinig tot geen mogelijkheden om je als aanbieder te profileren. Je moet je schikken naar het plekje dat jou is toegewezen. In de grijze massa tussen alle andere aanbieders. En je moet wel een ‘kaartje’ hebben om mee te mogen: over iedere verkoop draag je commissie af. Nadelen van verkopen via een online platform of marktplaats zijn dan ook:

  • afdracht in de vorm van commissie
  • gebonden aan richtlijnen platformen
  • beperkt beschikking over klantgegevens
  • weinig mogelijkheden jezelf te profileren
  • (prijs)concurrentie met andere aanbieders op het platform

Draagt online marktplaats bij aan je doelen?

De keuze wel of niet verkopen via een online platform hangt zoals gezegd af van je doelen. In hoeverre dragen de hiervoor genoemde kenmerken van online marktplaatsen bij aan die doelen? Even voorbeeld om dit toe te lichten.

Je hebt net een webshop in schoonheidsproducten onder een nog niet bekend eigen merk geopend. Het doel is snel bekend te worden en mensen aan te zetten tot gebruik. Zodat ze de kwaliteit zelf gaan ervaren. Als beginnende shop zijn budgetten voor promotie nog erg beperkt. Is een online verkoopkanaal geschikt? Ja, gezien de genoemde voordelen. Zoals: direct groot bereik, weinig investeringen en het onbekende merk kan profiteren van de goede reputatie die het platform al heeft.

Wat echter als je doel is een heel exclusief merk neer te zetten met een bijbehorende (hoge) prijs? Dan lijkt verkopen via een online marktplaats ineens een stuk minder interessant. Je hebt namelijk geen mogelijkheden om je te profileren. En aangezien iedere aanbieder aan dezelfde (minimum) voorwaarde moet voldoen, is prijs een belangrijke factor in de concurrentie.

Drie pijlen in het doel. Helpen online marktplaatsen en platformen om je doel te bereiken?
Helpen online marktplaatsen en platformen om je doel te behalen?

Online marktplaats als één van de kanalen

Kortom: de keuze ‘wel of ‘niet’ hangt af van je doelen. Als het antwoord ‘wel’ is, dan is het eigenlijk ‘ook’. Het is altijd gevaarlijk afhankelijk te zijn van één kanaal voor je bezoekers en verkopen. Want wat als je je helemaal richt op SEO en SEA en Google verandert het algoritme? Of je richt je volledig op social media en Facebook en Instagram beperken ineens je bereik? Of je verkoopt alleen via een online marktplaats en je moet ineens veel meer commissie afdragen?

Evenwicht owned, paid en earned media

Hoewel het verkopen via het platform van een online marktplaats snel resultaat heeft, bouw je er geen eigen duurzaam concurrentievoordeel mee op. Zorg daarom altijd voor combinatie van eigen kanalen (owned), betaalde kanalen (paid) en vediende kanalen (earned). Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan verdiende reviews, vermeldingen in media en verkregen likes en (positieve) comments.

Online marktplaats en platform als een verkoopkanaal

Het verkopen via een online marktplaats biedt voor sommige doelen mooie kansen. Voor andere doelen heeft het totaal geen zin. Belangrijkste is echter verkopen via een online marktplaats één van de kanalen in de marketingmix te zien. Naast bijvoorbeeld het inzetten van vergelijkers online.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.