Videoicoon, net als bij video lopen marketing automation tools na de start vanzelf door
Marketing automation tools reageren na de start vanzelf op acties van (mogelijke) klanten.

Marketing automation tools…. dat klinkt niet als persoonlijke marketing. Toch is dat precies waar ze aan bijdragen. De tools zorgen dat nieuwe en bestaande klanten op basis van (eerder) gedrag gericht informatie ontvangen. En op het juiste moment. Bekijk welke voordelen marketing automation tools daardoor hebben.

  • vaker zichtbaar bij (potentiële) klanten
  • berichten afstemmen op concreet klantgedrag
  • lagere organisatiekosten
  • hoger rendement

Wat doen marketing automation tools?

Kort gezegd voeren marketing automation tools vooraf ingestelde opdrachten uit. Voorbeelden van mogelijke opdrachten zijn:

  • stuur een welkomstmail na inschrijving voor de nieuwsbrief
  • verzend na vier maanden een uitnodiging voor een nieuwe afspraak
  • nodig prospects op LinkedIn uit om een connectie te maken
  • stuur iedereen die klikt op de link ‘bekijk’ een vervolgaanbieding

Hierdoor spelen ze in op de customer journey van de klant. Wat leidt tot meer klanten. Die de marketingfunnel ook nog eens sneller doorlopen. En zelf houdt je meer tijd over om echt persoonlijke relaties op te bouwen met klanten.

Online marketingfunnel 6 B doorlopen doel en leidraad bij marketing automation
Marketing funnel met 6 stappen. Van bezoeken tot binden. Alle stappen worden ondersteunt met marketing automation.

Marketing automation tools kiezen

Tools voor marketing automation zijn er in alle soorten en maten. Belangrijke vragen bij het kiezen van een marketing automation tool zijn:

  • wil je een of meerdere kanalen betrekken?
  • welke kanaal of kanalen wil je inzetten?
  • hoeveel budget wil je erin stoppen?
  • wil je Single- of Multi step automation?
  • hoe groot is de kennis van de medewerkers?

Wil je weten hoe marketing automation tools werken? Of meer specifieke informatie over bovenstaande punten? Lees dan verder.

De investering voor het gebruik van een tool variëren. Van gratis tot meer dan € 1000,- per maand. Het inzetten van verschillende kanalen kan ook niet altijd. Zeker niet wanneer de gratis of goedkopere pakketten worden gebruikt. Ook wanneer je Multi step custom automation wilt gebruiken kom je er niet met een gratis variant.

De kennis en ervaring van de medewerkers is vaak een bottleneck. Laat geen kansen liggen door gebrek aan kennis. En betaal niet teveel. Een onervaren coureur in een Formule 1 auto haalt er niet alles uit. De auto blijft wel even duur. Vergeet daarom niet ook budget vrij te maken voor de mensen die met tool gaan werken. Hier kan een marketing automation specialist helpen. Lees in meer hierover in de volgende paragrafen.

Veel kennis nodig om alle functies en mogelijkheden van tools te benutten
Training van medewerkers dikwijls vergeten bij inzet marketing automation tools.

Overzicht van tools

Er is veel keuze. Hieronder een overzicht van veel gebruikte tools en hun achtergronden.

CRM-aanbieders als Oracle en Salesforce komen vanuit dataverzameling- en opslag. Zij koppelen met de website om data te ontvangen. En op basis daarvan e-mail te sturen, persoonlijke content te tonen op de site of een actie toe te wijzen aan een medewerker

site georiënteerde aanbieders als Hubspot, Datatrics en Marketo. Zij werken vanuit de (geregistreerde) acties van gebruikers op de site. Zo kunnen ze persoonlijke pagina’s tonen en e-mails versturen. Informatie over gedrag op de site slaan ze zelf op. Andere informatie (telefonisch contact, afspraak, aankoop buiten de website, etc.) wordt via een koppeling uit een (bestaand) CRM-systeem gehaald.

aanbieders van e-mail systemen als Mailchimp, Clang, Tripolis, Mailerlite, Copernica en Mailplus. Via een code op de pagina wordt het systeem getriggerd bij acties van bezoekers. Op basis van gedrag kan een e-mail worden verstuurd. Dit wordt gekoppeld met andere informatie vanuit andere kanalen (bijvoorbeeld vanuit een CRM-applicatie).

toepassingen gekoppeld aan social media als dux-soup, Leonard, Leadfuze en LinkedExpress. Ze ‘automatiseren’ het gebruik van functies van de platformen. Ze gebruiken het feit dat social media platformen al zijn ingericht op het leggen van relaties. Andere kanalen, bijvoorbeeld een CRM-systeem, zorgen voor aanlevering van overige klantinformatie.

Keuze uit vele kanalen om te beheren met tools
Keuze uit vele tools en kanalen om mee aan te sturen. Een marketing automation specialist kan helpen.

De functionaliteiten, tarieven en focus van de tools verschillen sterk. Sommige tools hebben ook koppelingen en/of ondersteuning nodig van andere tools om optimaal te functioneren. Besef daarbij het vullen en leren kennen van een tool tijd kost. Kiezen van de juiste tool is daarom belangrijk. Inzet van een marketing automation specialist betaalt zich dan ook al snel uit.

Wat doet de Marketing automation specialist?

Een marketing automation specialist stelt opdrachten. Die de marketing automation tools vervolgens uitvoeren. Vaak gaat het daarbij om reeksen van opdrachten. Waarbij de reactie van de klant het uitgangspunt vormt voor de opdracht.

Een simpel voorbeeld is het versturen van een e-mail nieuwsbrief.

  • de ontvanger kan twee dingen doen: wel openen of niet openen
  • als de ontvanger wel opent, stuur je na een week een concrete aanbieding
  • wanneer de ontvanger niet opent, stuur je na twee dagen een reminder
  • wanneer de ontvanger ook de reminder niet opent binnen een week, verwijder je hem of haar uit de mailinglijst
  • als de ontvanger de concrete aanbieding wel opent maar niet bestelt, stuur je na vier dagen een ‘laatste kans’ aanbieding met extra korting
  • wanneer de ontvanger de concrete aanbieding niet opent, stuur je na twee dagen een reminder
  • wanneer de ontvanger ook de reminder niet opent, doe je verder niets meer
  • als de ontvanger de ‘laatste kans’ aanbieding wel opent maar niet bestelt, dan neem je telefonisch contact op.

Besef dat het bovenstaande voorbeeld nog erg simpel is. Alle triggers vinden plaats binnen hetzelfde medium (e-mail). Vaak zijn er ook tussendoor ook contactmomenten op de site, aan te telefoon of fysiek. En om dat in goede banen te leiden is er de marketing automation specialist. Acties worden vaak ‘triggers’ genoemd. Omdat de actie een reactie uitlokt van het systeem. Ofwel ‘triggert’.

Digital marketingacties ‘triggeren’

Marketing Automation tools doen niets anders dan vooraf ingestelde acties uitvoeren op basis een een trigger. Voorbeelden van triggers zijn:

  • openen van een e-mail
  • klikken op een link
  • accepteren van een connectieverzoek

Een ‘trigger’ betekent dat iemand een actie doet, die een reactie uitlokt bij de marketing automation tool. Wat de reactie op de trigger inhoudt bepaalt de marketing automation specialist. Dat kan bijvoorbeeld een (volgend) e-mail bericht zijn, een aanbieding of op een lijst geplaatst worden om te worden nagebeld.

Actie via smartphone in de hand triggert marketing automation tools
Acties op alle devices triggeren reactie marketing automation tools.

Marketing automation paden

Het doel van marketing automation is het niet bij één actie en reactie te laten. Juist wanneer reeks acties en reacties op gang komt ontstaat interactie. En wellicht zelfs een relatie. Waardoor de kans groter wordt dat de marketingfunnel wordt doorlopen. En er uiteindelijk omzet wordt behaald.

In de praktijk stippelt een marketing automation specialist daarom diverse paden uit aan de hand van persona’s en customer journeys. Op basis van de actie die iemand doet reageert de marketing automation tool. Daarbij kun je iedere actie als een splitsing van paden zien: iemand doet iets wel, dan volgt reactie A. Of iemand doet iets niet, dan volgt reactie B. En op basis van de reactie kan de (mogelijke) klant opnieuw iets wel of niet doen. Bij wel wordt C uitgevoerd, bij niet reactie D. En zo ontstaat een beslisboom met mogelijke keuzes en reacties die bij iedere keuze horen. Hieronder is een simpel voorbeeld van zo’n boom te zien gemaakt in Mailerlite.

Marketing automation tools beslisboom e-mailcampagne Mailerlite
Een beslisboom ingericht door een marketing automation specialist.

Single-Step of Multi-Step custom automation

In bovenstaand voorbeeld leidt iedere actie van de (potentiële) klant tot één reactie / aanpassing. Iemand die bijvoorbeeld op een link in de whitepaper klikt komt in een nieuwe groep ‘kliks op whitepaper’. Als iemand niet klikt, krijg hij of zij een reminder. Als per contactmoment slechts één actie of aanpassing wordt gedaan, is het ‘single step automation’.

Je kunt met een klik op de link meerdere reacties in gang te zetten. Bijvoorbeeld het versturen van een bedankmail, opnemen in een nieuwe groep ‘kliks op whitepaper’ en na twee dagen een aanbieding toesturen. Dan preken we van Multi-Step custom automation.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.