online marketing adviesbureau mkb geschikt of ongeschikt

Een zoekopdracht op ‘online marketing adviesbureau mkb’ levert ruim 325.000 resultaten op via Google. Zonder de toevoeging ‘mkb’ was het aantal zoekresultaten zelfs bijna 10 miljoen! Hoe maak je hieruit een goede keuze?

Je wilt een bureau vinden dat succes voor je boekt. Dat snel en flexibel is. En waar het bovenal fijn mee samenwerken is. In dit artikel geef ik daarom vanuit mijn eigen ervaring tips om tot een goede selectie te komen.

Waar moet het online marketing adviesbureau in ondersteunen?

Elk bureau heeft zijn eigen sterke en minder sterke kanten. Een goede selectie start daarom bij jezelf. In mijn eigen gesprekken merk ik dat vaak niet duidelijk is wat van een bureau wordt verwacht. Vragen die in mijn gesprekken vaak voorbij komen zijn:

  • welke doelen streef je na in elke fase van je marketingfunnel?
  • wat verwacht je van medewerkers en zijn ze daar toe in staat?
  • wat is de omvang van het budget in tijd en geld?

Als jij weet wat je wilt bereiken, vertelt het bureau hoe dat moet

Het vakgebied van online marketing adviesbureaus is heel erg breed. Met zeer veel mogelijkheden en uiteenlopende technieken. Net als bij het bouwen van bijvoorbeeld een huis of uitvoeren van een operatie is het daarom te focussen op wat je wilt bereiken. En het bureau te laten bepalen hoe ze dat het best kunnen doen.

Een aannemer of een chirurg vertellen hoe zij hun werk moeten doen voegt weinig toe. Het resultaat telt. Dat is bij een online marketing adviesbureau niet anders. Maak, net als bij aannemers en chirurgen, goede afspraken over het resultaat. Hoe moet het huis er uit zien? Wanneer is de operatie geslaagd? Daarom is het hebben van duidelijke doelen en KPI’s erg belangrijk. Dan kun je al tussentijds bijsturen indien nodig.

Bouw muur voorbeeld afspraken resultaat online marketing adviesbureau mkb
Spreek af waar het ‘huis’ aan moet voldoen, niet hoe het wordt gebouwd

Samenwerking met online marketing adviesbureau mkb

Naast het resultaat, is het ook belangrijk vooraf een beeld te hebben van het gewenste proces. Denk aan:

  • hoe communiceren we met elkaar en wanneer?
  • op welke manier verdelen we het werk tussen beide partijen?
  • hebben medewerkers voldoende ervaring voor hun (nieuwe) taken?

Besef dat je nooit alles kunt uitbesteden. Het gaat over marketing. Ofwel over je klanten. Een bureau kan dat nooit helemaal overnemen. En dat wil je waarschijnlijk ook niet. Daarom moet je, net als bij het bouwen van een huis, afspraken maken over wie wat doet.

Stel eerst vast of de kennis en ervaring binnen de organisatie voldoende is om te overleggen en werkzaamheden over te nemen van het bureau. Zodat iedereen elkaar goed begrijpt en versterkt. Anders levert het frustratie op aan beide kanten. En dat gaat ten koste van je resultaten. Mis je kennis of ervaring? Kijk of het bureau trainingen in online marketing biedt, of workshops beschikbaar heeft.

Twee meiden kijken op een kaart om samen de weg te bepalen
Elkaar begrijpen en samen de route naar succes bepalen

Past het budget? Full-service of marketing adviesbureau mkb?

Hoe groter de doelen en hoe meer je uitbesteed, hoe hoger het benodigde budget. Naarmate het doel groter wordt, neemt het aantal betrokken onderdelen binnen online marketing toe. Stel dat je de omzet in je webshop met € 500.000 wilt verhogen. Dan moeten er allerlei specialisten aan het werk om de marketingfunnel te optimaliseren: SEA- en SEO specialisten, UX-designers, Marketing Automation-experts, etc. Voor het verbeteren van je vindbaarheid heb je aan een SEO-specialist genoeg.

Kies daarom een online marketing adviesbureau bij de omvang van de opdracht. Een groot full-service bureau is ingericht op het maken van uren. Dat gaat niet bij kleinere opdrachten of situaties waarin de organisatie veel zelf doet. Waardoor er ook weinig aandacht voor is. Terwijl je wel een uurtarief betaalt voor het hele pakket aan specialismen.

Met een opdracht die minder verschillende specialismen en/of uren van het bureau vraagt kun je daarom beter een online marketing adviesbureau, of zelfstandig digital professional, gericht op opdrachten uit het MKB. Dan betaal je niet voor alle uiteenlopende specialismen. Bovendien is de verhouding tussen de beide organisaties meer in evenwicht.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.