Nieuwe statistieken in GA4

Met de introductie van Google Analytics 4 (afgekort GA4) neemt Google afscheid van vertrouwde termen als ‘hits’, ‘sessies’ en ‘bounces’. Daar komen onder andere ‘user engagement’ en ‘scrolls’ voor terug. Op Marketingfacts zet ik de belangrijkste aandachtspunten en veranderingen op een rij. Hier een samenvatting daarvan.

GA4: van hits naar scrolls

De nieuwe statistieken ‘user engagement’ en ‘scroll’ geven mooi de stap van ‘bereik’ naar ‘betrokkenheid’ weer in het nieuwe Google Analytics. Het wordt steeds meer rond de buyer-persona opgezet. Wie is je bezoeker, wat spreekt je bezoeker aan?

Het is dan ook niet voor niets dat deze statistieken die op veel plekken in de nieuwe versie van Google Analytics terugkomen.

  • User engagement: de gemiddelde tijd dat de website goed zichtbaar was in de browser of de app zich op de voorgrond bevond
  • Scrolls: het aantal gebruikers dat de onderkant van een pagina heeft bereikt (minimaal 90 procent van de pagina heeft gezien)
Rapport ‘Betrokkenheid’ met User engagement en Scroll

Metingen niet te vergelijken

De metingen geven beter dan in het verleden daadwerkelijke interactie van de bezoeker met de site aan. Dat heeft ook een schaduwkant. De meettechniek van GA4 is helemaal nieuw. De bekende ‘hits’ en ‘pageviews’ zijn vervangen door ‘events’. Met als gevolg dat historie uit het huidige account op dit moment niet meegenomen wordt.

Het is daarom aan de raden ook je property met de huidige versie van Google Analytics te behouden. Een goede optie is een nieuwe property aanmaken. Je krijgt dan de optie die property te upgraden naar GA4.

Beheeromgeving om te upgraden of een GA4-property (aanbevolen) aan te maken

Starten met Google Analytics 4

Het toverwoord om makkelijk over te stappen naar GA4 is ‘gtag.js’. Weet je niet of je gebruik maakt van gtag.js? Ga naar je site en kies met de rechtermuiskop voor ‘paginabron bekijken’ of ‘paginabron weergeven’. Zoek daarna (met CTRL-F) naar gtag.js.

Kom je het niet tegen? Dan moet de code worden toegevoegd. Dat kun je zelf doen. De code is te vinden in je Google Analytics-account. Voor WordPress-sites met GA4 gebruik ik nu de GA Analytics Plugin. Belangrijk: als je vanaf nu een WordPress-plugin of ander pakket kiest, kijk dan of het werkt met gtag.js.

GA4 niet gebruiken is geen optie

GA4 wordt de komende tijd verder uitgebouwd. En het wordt ‘slimmer’ dankzij artifical Intelligence (AI). Door alle data ‘leert’ AI steeds betere voorspellingen te doen. Tel daarbij de nieuwe, meer op betrokkenheid gerichte, manier van meten. Plus het bekende feit dat de oude versie vroeg of laats minder of niet meer wordt ondersteund….. Nu niet meegaan betekent stilstand, en achteruitgang.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.