Een grote uitdaging in (digital) marketing is overzicht houden in alle verschillende disciplines. De klant vraagt om een seamless customer journey. Tegelijk verwachten kopers meer dan een product. Men rekent op een beleving, met een verhaal. Daarom moeten alle onderdelen samenwerken. De marketingvlinder laat de verbanden zien.

Marketingfacts Jaarboek marketingvlinder

Het Marketingfacts Jaarboek covert het (digitale) marketingspeelveld in de volle breedte. Daardoor ontstaat een uitdaging om de verbanden tussen alle disciplines te duiden. Luuk Ros, hoofdredacteur vroeg mij daarom een figuur te maken dat de verbinding tussen de onderwerpen weergeeft.

Een structuur om lezer te helpen het zo broodnodige overzicht te houden over al die disciplines. Want een succesvolle afstemming begint met inzicht in de rol van elke discipline in het totale marketingconcept. Alle van marketing ‘vangen’ in één infographic. Het schetsen begint en uit de cocon rolt…. een vlinder.

Leuk, even een glimlach, en weer door. Zo fladderen heel wat vlinders (en marketingcampagnes) voorbij. Wat blijft hangen?

Welke marketingvlinder blijft hangen?

Het woord ‘hangen’ heeft hier een dubbele betekenis. Daardoor geeft het precies aan waar het om gaat. Als marketeer wil je dat je boodschap blijft ‘hangen’ in het hoofd van de doelgroep. Het ‘hangen’ verwijst ook naar in de lucht blijven van de vlinder én de strategie: worden signalen goed opgepikt en omgezet in een succesvolle koers? Wordt die seamless customer journey gerealiseerd? Komt de story telling over?

Marketingvlinder met verbanden tussen marketingdisciplines
Marketingvlinder uit Marketingfacts Jaarboek

Boodschap overbrengen met de vleugels

Als eerste zoomen (of zoemen, een vlinder in een insect) we daarom in op het blijven hangen van de boodschap. We herkennen een vlinder aan zijn vleugels. Aan de marketing C-ontouren:

  • Core benefit,
  • Costs,
  • Convenience
  • Communication.

De invulling van ‘Diagnostics & Strategy’ en ‘Performance & Tactics’ geeft de vleugels kleur. Ze bewegen geeft ‘reuring’ in de lucht / markt, een merk dat gaat ‘vliegen’ én blijft hangen.

De kern bepaalt koers en leerproces

De ‘Learning Zone’ bepaalt richting en snelheid. En daardoor ook of de marketingvlinder de goede kant op gaat. In de ‘Learning zone’ maakt (maken) de marketeer(s) morele keuzes over hun organisatie en purpose. Met als twee belangrijke voelsprieten Marketingtechologie en Innovatie… De vorm van de vleugels is oneindig. Net als het marketingproces: leren, implementeren, analysenen daar weer van leren…

Op naar de marketingoctopus of -bidsprinkhaan

De marketingvlinder is de start van infographic die een elke uitgave terugkom. Met als nog steeds als doel de verschillende disciplines te duiden.

Dit is sowieso een moedige poging om ‘alles marketing’ in een infographic te vatten en daar kom je prachtig uit. Het is als het ware het een scott brinker-canvas: ieder jaar een stukje links, stukje rechts tot we over tien jaar een Marketing-octopus hebben (of een Marketing-bidsprinkhaan, kan alle kanten op).

Luuk Ros hoofdredacteur van Marketingfacts

Moreel Marketing Leider(schap)

Tegelijk met de marketingvlinder verschijnt in het Marketingfacts Jaarboek ook een Hot Topic over Moreel Marketing Leider(schap) van Antoinette Alma en mij. Daarin gaan we in op allerlei morele vragen in de digitale marketing. Zoals:

  • algoritmes en filterbubbels
  • gebruik van data
  • verantwoordelijkheid van de marketeer,
  • enz.

Uiteindelijk presenteren we een moreel waardenkompas om goed doordachte afwegingen te maken rondom morele issues.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit digital marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en (moreel) projectleider op het gebied van digital marketing.