Omgaan met dilemma’s op NIMA Marketing Day.

De ontwikkelingen in digitale marketing gaan snel. Technologie maakt veel mogelijk. Daardoor neemt de verantwoordelijkheid om de juiste keuzes te maken toe. Hoe wegen ik de belangen van de betrokkenen en wat vind ik daarbij belangrijk? Dat zijn vragen een digitaal volwassen marketeer en organisatie stellen.

Verantwoordelijkheid maakt digitaal volwassen

De NIMA Marketind day is het grootste marketingfestival van Nederland. Voor de track Education & Science ben ik gevraagd vanuit het initiatief moreel leider marketeers op weg te helpen om weloverwogen te beslissen over bijvoorbeeld:

  • inzetten van algoritmes zonder dat gebruikers het weten
  • gebruik van data om aanbiedingen te personaliseren (zonder dat gebruikers dat weten)
  • content verspreiden via een techreus als bijvoorbeeld Facebook of Google die het privacy niet zo nauw neemt

Dit zijn dilemma’s waarbij moreel leiderschap onmisbaar is. Tijdens de workshop doorlopen we onder andere een moreel waardenkompas. Daardoor kunnen marketeers en organisaties vaststellen en afwegen wat ze belangrijk vinden voor de maatschappij, of dat overeenkomt met hun stakeholders en wat de vervolgstappen zijn om het te realiseren.

Weegschaal om afweging te maken tussen tussen belangen van groepen en eigen waarden maakt digitaal volwassen
Gestructureerd belangen van verschillende groepen afwegen is verantwoord en digitaal volwassen

Meer merkwaarde en thought leadership

Het moreel leiderschap helpt je handelen naar wat jij en je organisatie belangrijk vinden voor de maatschappij. Doordat de organisatie verantwoordelijk en integer overkomt stijgt de merkwaarde. Bovendien zijn met een digitaal volwassen organisatie een groot deel van de voorwaarden voor thought leadership ingevuld. Waardoor de merkwaarde verder wordt vergroot.

Een belangrijk onderdeel in moreel leiderschap én in de workshop is ook daadwerkelijk impact krijgen met je acties. Als je handelt vanuit wat jij en organisatie belangrijk vinden voor de maatschappij, dan wil je graag dat dit navolging krijgt. Waardoor je digitaal volwassen wordt en het effect voor de maatschappij groter wordt.

De presentatie is gebaseerd op het Hot Topic dat ik heb geschreven voor het Marketingfacts Jaarboek.

Neem bewust verantwoordelijkheid en laat zien dat je integer bent


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit digital marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en (moreel) projectleider op het gebied van digital marketing.