Ken je dat: je vragen aan Chat GPT leveren maar geen bruikbaar antwoord op. Het kost je tijd, ergernis en is ook niet duurzaam. Iedere vraag, prompt genoemd, kost 4 watt aan energie en een half glas water. Met deze vijf tips maakt je snel een goede prompt voor Chat GPT waardoor je tijd, energie en water bespaart:
- wees duidelijk en specifiek
- geef achtergrondinformatie
- vraag één ding tegelijk
- vermijd persoonlijke vragen
- probeer en herfomuleer
Hieronder staat per tip een voorbeeld hoe je een beter prompt schrijft.
Schrijf duidelijk en specifiek
Vraag niet “wat zijn effectieve e-mail marketingtechnieken” maar “Wat zijn effectieve e-mailmarketing technieken om de klantbetrokkenheid voor een lokaal restaurant te verhogen?”
Geef achtergrondinformatie
Gebruik de volgende structuur om je prompt te bouwen: als…. (rol) wil ik….. (resultaat) zodat…. (effect of doel). Wie ervaring heeft met scrum of agile werken herkent in deze opbouw een user story. Dit wordt in scrum trajecten gebruikt om het projectteam een duidelijk doel en context te geven bij een opdracht. En dat is ook precies wat je wilt laten weten in een prompt.
Bijvoorbeeld: “als eigenaar een reisbureau dat gespecialiseerd is in avontuurlijke reizen (rol). Wil ik een blog van 300 woorden waarin ik mijn unieke aanbod benadruk (resultaat). Zodat mogelijke kopers in de oriëntatiefase hem gaan lezen (effect)“. Neem de stijl over van deze pagina (of site): www.reisjerot.nl/verderrot
Goede prompt voor Chat GPT bevat één vraag
Perfectie zit hier in de eenvoud. Als in één duidelijke vraag formuleren. Dat betekent in de prompt focussen op één onderwerp en daar de vraag op richten.
Je vraag “Hoe kan ik bloggen en video’s gebruiken voor contentmarketing?”, splits je in “Hoe kan ik bloggen effectief inzetten voor contentmarketing?” en “Hoe kan ik video’s gebruiken voor contentmarketing?”
Geef objectieve criteria in je prompt
Modellen is ChatGPT zijn ook zeer geschikt om werk te evalueren. Echter, net als bij evaluatie door mensen, heeft het objectieve standaarden nodig waar het op moet letten tijdens de evaluatie. Vermijd daarom persoonlijke voorkeuren. Een model heeft geen eigen ‘smaak’ of ‘mening’. Bovendien is die, net als bij een evaluatie door mensen, irrelevant als het niet iemand uit de doelgroep is.
“Vind je dat deze blogpost boeiend is?” Kan worden vertaald naar “is deze blogpost interessant voor lezers die binnen een maand een nieuwe tuinset willen aanschaffen?”
Herformuleer prompts voor ChatGPT
Tot slot: het is ook een kwestie van proberen. Als je prompt niet direct oplevert wat je verwacht, herformuleer dan naar een andere variant. Je kunt ook doorgaan op het gegeven antwoord en via een prompt vragen dat aan te scherpen.
Als je vraagt “Hoe kan ik mijn content aantrekkelijker maken?” en het antwoord is vaag, probeer dan “Welke strategieën kan ik toepassen om mijn content meer boeiend te maken voor mijn publiek?”. Een andere optie is te vragen “kun je bij de genoemde strategie in je antwoord een aantal tips geven om deze toe te passen in de content?”.
De basis van een goede prompt voor chat GPT
AI-modellen zoals Chat GPT werken met associaties. Ze hebben een algoritme om de woorden in de prompt om de context en daarmee de vraag te matchen met passende antwoorden. Hoe meer informatie je geeft hoe beter die informatie ook met elkaar overeenkomt, hoe specifieker en passender het antwoord zal zijn. In deze gids lees je meer over prompts, van de basis tot geavanceerd.
Een gevaar van steeds specifiekere prompts is dat het algoritme de volgende keer een antwoord geeft dat in lijn ligt met de vorige specifieke antwoorden. Daardoor krijg je mogelijke andere opties of invalshoeken niet te zien. Houd rekening met de gevaren van filterbubbels door algoritmes.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit digital marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en (moreel) projectleider op het gebied van digital marketing.
Geef een reactie