Blog

chatgpt

Goede prompt voor Chat GPT maken

Ken je dat: je vragen aan Chat GPT leveren maar geen bruikbaar antwoord op. Het kost je tijd, ergernis en is ook niet duurzaam. Iedere vraag, prompt genoemd, kost 4 watt aan energie en een half glas water. Met deze vijf tips maakt je snel een goede prompt voor Chat GPT waardoor je tijd, energie en water bespaart:

  1. wees duidelijk en specifiek
  2. geef achtergrondinformatie
  3. vraag één ding tegelijk
  4. vermijd persoonlijke vragen
  5. probeer en herfomuleer

Hieronder staat per tip een voorbeeld hoe je een beter prompt schrijft.

Lees meer


Weegschaal met vraagteken op de schalen. Afwegen voor en tegens datagebruik in Privacy Impact Assessment (PIA) of Data Protection Impact Assessment (DPIA) via moreel data beraad

The Data Protection Dilemma opgelost

In de Netflix documentaire The Social Dilemma (Orlowski, 2020) waarschuwen oud medewerkers van onder andere Facebook (nu Meta) en Google: overzie de gevolgen door vooraf goed na te denken en precies te begrijpen wat je doet. Dit is ook wat de AVG vraagt in een Privacy Impact Assessment (PIA) of Data Protection Impact Assessment (DPIA) zoals die in de GDPR heet. Een moreel data beraad regelt het.

Lees meer


Workshop digitale volwassenheid NIMA – Hogeschool Windesheim

Do’s en dont’s ervaren en morgen al toepassen

Na mijn bijdrage aan het Marketingfacts Jaarboek en presentatie voor een volle zaal op de NIMA Marketing Day 2021 geven we op 4 november 2021 vanaf 17.30 uur een workshop op Hogeschool Windesheim. Het onderwerp is digitale volwassenheid. We laten je tijdens deze sessie van NIMA regio Oost ervaren hoe je denkt en handelt als digitaal volwassen leider in een digitale omgeving. Dit vanuit het moreel waardenkompas.

Lees meer


Digitale volwassenheid Hot Topic

Marketingfacts Jaarboek mett Hot Topic over moreel leiderschap en digital volwassenheid

De mogelijkheden van digitale marketing nemen snel toe. Daardoor ontstaan dilemma’s. Hoe ver ga ik in personaliseren van aanbiedingen? Wat is acceptabel om mensen ‘vast’ te houden op de site of de app? Mogen algoritmes een soort ‘blackbox’ zijn die filterbubbels creëren? Dat vraagt om digitale volwassenheid. Hoe dit werkt zet ik uiteen in het NIMA Marketingfacts Jaarboek

Lees meer