Blog

Verbeter je marketing, begin bij jezelf

producten goedkoper, 'tijd' wordt duurder

Tijd en persoonlijke aandacht hebben waarde

Je maakt het verschil door op een persoonlijke manier klanten het gevoel te geven dat je tijd en aandacht aan ze besteed. Het product is bijzaak, zolang de prijs marktconform is. Dat hadden veel adviseurs en vakmensen al jaren door!

Hoe schaarser iets is, hoe hoger de prijs zegt de economische wet. Prijzen van elektronica, auto’s, en witgoed blijven dalen. Het inhuren van een vakman of advies is echter flink in prijs gestegen.

Lees meer


Juiste klanten vinden en behouden met loyaliteitsprogramma

Klantenkaart loyaliteitsprogramma

Juiste klanten vinden en behouden via loyaliteitsprogramma

Uit studies blijkt dat behouden van bestaande klanten effectiever is dan nieuwe afnemers zoeken. Iemand die al klant is levert globaal 5 keer meer op dan een nieuwe afnemer. 5% meer klantbehoud betekent 25% meer winst! Het rendement neemt toe doordat bestaande klanten een groter deel van hun budget bij de organisatie besteden en minder prijsgevoelig worden. Frederick F. Reichheld gaat hier in zijn boek uitgebreid op in. Bekijk de presentatie over het rendement van loyaliteit en klantbehoud (Engels).

Lees meer


Blue Oceans ontdekken en nieuwe klanten vinden

Blue en Red Oceans

De route naar de Blue Oceans (zonder de Red Oceans binnen te varen)

Markten veranderen sneller dan ooit. Concurrentie wordt hyperconcurrentie. Tijd om in te spelen op veranderende behoeften van de consument wordt korter. Hoe biedt je een goed product tegen een concurrerende prijs mét een goede winstmarge?

Organisaties willen van de onstuimige wateren waar ze vechten met concurrenten (Red Ocean) naar rustige wateren (Blue Ocean) vol met klanten en zonder concurrenten. Dat is de kern achter de Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim and Renée Mauborgne (2005).

Lees meer


Voordelig de massa bereiken met plan voor free publicity

Free publicity, een effectieve manier van promotie.

Free publicity: niet gratis, wel effectief

“Er bestaat niet zoiets als een gratis lunch” zei de Amerikaanse econoom Milton Friedman, winnaar van de Nobelprijs voor economie in 1976, al. En wat geld voor lunches, geldt ook voor publiciteit.

Bedrijven die denken ‘gratis’ aandacht te krijgen, komen bedrogen uit. Het trekken en vasthouden van pers en publiek is hard werken en die uren moeten betaald worden. Goed uitgevoerd is free publicity een effectieve manier van marketing.

Lees meer


Nieuwe producten tegen oude gewoonten: hoe verkoop je innovatie?

Hoe kan het dat 50 tot 90% van alle innovaties flopt? Welke factoren bepalen het slagen of falen van een innovatie? Kwaliteit blijkt niet de belangrijkste factor. Welke factoren dan wel?

Het verhaal gaat dat meer dan een eeuw geleden de Amerikaanse filosoof Ralph Walter Emerson zei: “als iemand een beter boek schrijft, een betere voordracht doet of een betere muizenval maakt dan zijn buurman, ook al woont hij in het bos, dan zullen klanten de paden erheen banen”.

Lees meer