Doelgroepen bereiken via social mediaFacebook en Twitter bieden effectieve mogelijkheden om doelgroepen te bereiken op basis van demografie, geografie en interesses. Start is een duidelijke campagne-doelstelling en kwalitatief goede content. Pas nadat door testen is vastgesteld in welke vorm content het best kan worden gepresenteerd, is het zinvol betaalde promotie op social media in te zetten.

Meer mensen bereiken met je content

Social media zijn een belangrijk kanaal om content de verspreiden. Aanpassingen in de algoritmes van Facebook leiden er echter toe dat het bereik van niet-betaalde facebook updates naar 6% is teruggelopen. De verwachting is dat dit verder daalt. Twitter sluit geen tweets uit in de timeline. Wie betaalt, komt echter wel een stuk beter in beeld. Bovendien bieden Facebook (via Insights) en Twitter (via ads.twitter.com) uitgebreid inzicht om gericht te targeten op:

  • demografische factoren (leeftijd, inkomen, geslacht, etc.)
  • geografische factoren (woonplaats, gebruikslocatie, etc.)
  • interesses (via trefwoorden of selecties van groepen)

Twitter biedt hierbij ook de mogelijkheid mensen op basis van twitternaam of e-mail adres toe te voegen.

Bereik en interactie met minder geld

Een kleine investering is genoeg om het bereik van je content flink te vergroten. Bij een campagne via Facebook bereik ik voor € 15,- van circa 100.000 personen. Daarbij haal ik dan gelijk een aantal nieuwe likes. Ofwel: mensen die ik gericht opnieuw kan bereiken. Staar je echter niet blind op de lage kosten. Vraag je altijd of dit soort vluchtige internetcontacten bijdraagt aan je doelstelling of bijdraagt aan je salestraject. Zo niet, dan blijft het weggegooid geld.

Doelgerichte campagne

Zowel Twitter als Facebook ondersteunt bij het afstemmen van de campagne op je doel. Twitter biedt bijvoorbeeld keuze uit 6 ‘Twittercards’. Voor elke Twittercard geldt dat de samenstelling van het bericht wordt geoptimaliseerd voor een door jou gezet doel:Keuzes doelstellingen in Twitter advertentieprogramma

  • verhogen websitebezoek
  • meer retweets / berichtbereik
  • vergroten aantal volgers
  • conversie stimuleren
  • downloads verhogen
  • app-installaties vergroten

Facebook biedt, naast bovenstaande mogelijkheden, nog een aantal extra opties voor optimalisatie:

  • meer likes voor de pagina
  • groter aantal bezoekers voor je event
  • het aantal videoweergaven verhogen

Voor een effectieve campagne is een concreet doel bij het ontwerp van campagne onmisbaar. De sociale netwerken Facebook en Twitter dwingen adverteerders hun doel vast te stellen. Want in de strijd met andere promotiekanalen, zoals Google Adwords, is het ook voor hen van belang goede rendementen te bieden aan de opdrachtgevers.

Relevante content brengt succes

Kwalitatief goede content blijft de basis van succes op Twitter, Facebook en alle andere social media. Vergelijk het met een slechte reclamespot op prime-time: dat levert ook weinig op. Start is heldere, relevante en unieke content. Hiertoe wordt bestaande content aangepast en gepresenteerd in een vorm die past bij de doelgroep. Een rapport wordt bijvoorbeeld een infographic. Vervolgens eerst testen om de juiste contentvorm(en) voor iedere doelgroep te vinden. Want hoe groter het organisch bereik, hoe groter het extra bereik bij betaalde promotie. Extra voordeel: een groot bereik is goed voor de ranking in zoekmachines.

Instagram, Pinterest en Snapchat

Instagram, Pinterest en Snapchat bieden nu nog geen mogelijkheden om je organisch bereik te vergroten. De verwachting is dat dit op termijn wel mogelijk wordt. Deze netwerken zullen hun bereik op een gegeven moment te gelde willen maken. Net als Twitter, dat ook een tijdje op zoek is geweest naar een model om geld te verdienen. Zowel Instagram, Pinterest en Snapchat krijgen een steeds groter marktaandeel. Hoewel snel een groot bereik opbouwen nu nog lastiger is dan via Facebook en Twitter, mogen ze daarom in een social media plan niet ontbreken.