Succes in voice search

We praten in het Nederlands tegen onze slimme speakers. Om muziek af te spelen, de tv te bedienen, producten te bestellen of om je mail te beluisteren terwijl je s ’ochtends een kop koffie drinkt. Dat is technisch mogelijk. Wat betekent dat voor SEO? 5 tips om klaar te zijn voor voice search.

Gastblog door Yorick Heus

Alleen de hoogste posities zijn relevant in voice search

Door het gebruik van deze technologische ontwikkeling hoeft de consument niet meer zelf achter de computer of zijn telefoonscherm te zoeken door Google naar het beste resultaat. Google (of Siri, Alexa, etc.) zoekt het volledig voor je uit en beantwoord alle vragen sneller dan ooit. Dit betekent wel dat je met spraak gestuurde zoekopdrachten maar een gelimiteerd zoekresultaat krijgt in plaats van vele webpagina’s of producten wanneer je een zoekopdracht typt.

Vijf tips voor succes met vcommerce SEO

SEO wordt dan ook steeds belangrijker. En de spraakassistenten met algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie worden steeds beter. De spraakassistenten houden rekening met waar de gebruiker naar zoekt, of er eerdere aankopen zijn geweest maar ook de domeinautoriteit van webshops en beoordelingen.

zoekmachineoptimalisatie met keywords en seo
Ook spraakassistenten houden rekening met veel dingen bij het bepalen van SEO-resultaten

Consumenten die via een spraak assistent winkelen krijgen dan een lijstje met de beste zoekresultaten volgens het algoritme. Deze laat niet meer dan 10 resultaten zien, een toppositie is dus van essentieel belang. Het is aan te raden nu te investeren in SEO omdat voice commerce nog in de kinderschoenen staat. Er zijn nu nog kansen. Om als marketeer en als bedrijf een toppositie te behalen (en een stap voor kan lopen op de concurrentie) volgen hieronder een aantal tips:

1. Natuurlijke content bij voice search

Blijf doorgaan met het creëren van kwalitatief goede links en het optimaliseren van je content. De reguliere SEO-werkzaamheden zijn ook goed voor de voice ranking. Wel spreken mensen vaak anders dan dat zij dingen in Google typen. Als voorbeeld kan iemand via Google typen: “de beste organische koffie leverancier”. Terwijl iemand die gebruik maakt van een smart speaker het volgende inspreken: “wie is de beste organische koffie leverancier?”. Dit zijn subtiele verschillen maar maken wel het verschil in de ranking. Maak daarom een lijst met zinnen gerelateerd aan de producten waar op gevonden wilt worden. Zorg er vervolgens voor dat je content hiervoor ook is geoptimaliseerd.

2. Snelle laadtijd goed voor vcommerce

Digitale spraakassistenten en spraak gestuurde apps moeten op internet op zoek gaan naar gegevens en binnen enkele seconden antwoord geven op een vraag. Dus als je pagina te langzaam laadt, kan deze de spraak gestuurde app of assistent niet op tijd voldoende informatie verstrekken en u zult worden overgeslagen. Zelfs als je pagina de perfecte oplossing is voor de zoekopdracht.

Zodra je webshop snel laadt word je namelijk hoger geplaatst in de ranking zowel voor reguliere SEO als voor spraak zoekopdrachten. En terecht, niemand houdt van wachten op resultaten. En een algehele gebruikerservaring van een website is zeer belangrijk. De gemiddelde laadtijd bedraagt 4,6 seconden voor een webpagina via spraak zoekopdrachten. Dit is 52% sneller dan de gemiddelde webpagina.

Snelheidsmeter met hoge snelheid
Site snelheid is ook bij voice commerce een belangrijke succesfactor

Kortom, zowel uw bedrijf, Google en de consument wil een zo snel mogelijk antwoord op de vraag en een snel ladende website helpt hieraan mee. Het kan dan ook geen kwaad om gebruik te maken van Google Accelerated Mobile Pages afgekort tot AMP. Dit is een web standaard die het laden van (mobile) pagina’s extreem versnelt.

3. Kort en krachtig in 29 woorden

Bij voice commerce geldt de regel: hoe korter hoe beter. De zoekresultaten worden voorgelezen en is daarom zo ingesteld dat korte antwoorden beter scoren spraak gestuurde opdrachten. Een ideaal antwoord op een voice search is slechts 29 woorden lang. Probeer dan ook rond dit aantal te blijven in de productinformatie.

Het is ook af te raden om meerdere antwoorden in een langere tekst te verwerken. Zorg dat uw teksten kort en krachtig zijn door complete antwoorden te formuleren in je teksten op mogelijke zoekopdrachten.

4. gebruik een schema mark-up

Een schema mark-up kan een erg krachtige tool zijn voor retailers die hun voordeel willen doen met vCommerce. Hieronder zie je een voorbeeld van een schema mark-up en een normaal zoekresultaat:

Google resultaat met (boven) en zonder schema mark-up voor voice search

Voice assistenten moeten erg snel werken om een antwoord te geven. Daarom zijn schema mark-ups erg belangrijk omdat deze de kern van de informatie aan het licht brengt van uw content zoals een product, het merk, de grootte, de prijs, voorraad en de reviews. Deze zijn dan ook direct in de zoekresultaten te zien. De aanvullende informatie maakt de zoekresultaten interessanter en completer. Hierdoor worden deze vaker aangeklikt en dit boost de ranking voor zowel het traditionele zoeken als spraak gestuurd zoeken.

Verrassend genoeg spelen schema’s misschien niet echt een grote rol in de voice search ranking. Slechts 36,4 procent van de voice search zoekresultaten komt van websites die een schema mark-up gebruiken, wat slechts iets boven het internetgemiddelde van 31,3 procent ligt.
Toch is het aan te raden om deze opmaak te gebruiken omdat zo’n schema ervoor kan zorgen dat de website beter presteert in de organische (voice search) zoekresultaten.

5. Focus op lokale SEO

De resultaten van een gesproken zoekopdracht zijn in veel gevallen gebaseerd op locatie want deze zijn nu eenmaal het meest relevant. Zorg daarom dat je lokaal goed gevonden kunt worden. Dit kan door:

  • Een bedrijfspagina aan te maken voor ‘Google Mijn Bedrijf‘. (Of optimaliseren als je al in bezit bent van een bedrijfspagina.)
  • Creëer content gericht op zoektermen in combinatie met de plaatsnaam van de vestigingen van je bedrijf of je werkgebied.
  • Maak content die handig is voor mensen uit de buurt. Hierbij kun je denken aan openingstijden en parkeergelegenheden.
  • Extra tip: meldt je bedrijf aan bij lokale online bedrijfsgidsen voor een snellere lokale linkbuilding.

Al met al hebben voice commerce en spraak gestuurde zoekopdrachten hebben nog een lange weg te gaan. Maar deze technologische trend groeit snel en wordt mogelijk in de toekomst erg groot. Het nu inspelen op deze trend als retailer zorgt ervoor dat u niet achter loopt en u zelfs voorloopt op uw concurrenten.


Over de auteur

De artikel is een gastblog van Yorick Heus


Whitepaper over de toekomst van voice commerce cadeau

Maurice Wener (CRM & Performance Manager bij Unilever) en Nick Nijhuis (Digital Marketeer bij NickLink) bekijken wat de ontwikkelingen voor jou betekenen. Pak dit cadeautje meteen uit. Vul het formulier in en je krijgt de link direct toegestuurd.

    Voornaam


    Tussenvoegsels


    Achternaam


    E-mail adres


    Ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens het Privacystatement

    Ik maak het mezelf makkelijk en ontvang alle nieuwe tips maandelijks in mijn mailbox


    Bronnen bij artikel voor voice search

    Adwise Internetmarketing. (z.d.). Wat is Google AMP en moet ik het toepassen? Google Accelerated Mobile Pages | Adwise – Your Digital Brain! | Adwise – Your Digital Brain. Geraadpleegd op 20 november 2019, van https://www.adwise.nl/blog/google-accelerated-mobile-pages.html

    Glover, M. (2019, 15 augustus). How to Use Voice Commerce & Voice Search to Crank Up Your Retail Sales. Geraadpleegd op 20 november 2019, van https://www.veeqo.com/blog/voice-commerce

    Het effect van Voice Search e-commerce op SEO. (2018, 10 augustus). Geraadpleegd op 20 november 2019, van https://twinklemagazine.nl/2018/08/voice-commerce-seo/index.xml